Doe een aanvraag

JTC Afrikaproject 2016

Een aantal leerlingen van het Jan Tinbergen College die in 2015 naar Zuid-Afrika zijn geweest geven voorlichting aan alle klassen van het Jan Tinbergen College. Zij doen dit met zoveel enthousiasme dat een bij een aantal “nieuwe” leerlingen direct de interesse wordt gewekt om zich op te geven voor het Zuid-Afrika project 2016. Dan gaat

Een aantal leerlingen van het Jan Tinbergen College die in 2015 naar Zuid-Afrika zijn geweest geven voorlichting aan alle klassen van het Jan Tinbergen College. Zij doen dit met zoveel enthousiasme dat een bij een aantal “nieuwe” leerlingen direct de interesse wordt gewekt om zich op te geven voor het Zuid-Afrika project 2016. Dan gaat alles in een sneltrein vaart.

Deze leerlingen krijgen de opdracht om een motivatiebrief te schrijven. De begeleiders lezen met veel zorg de motivatiebrieven. Bij alle leerlingen, geen één uitgezonderd, blijkt dat ze van top tot teen gemotiveerd zijn om deel te nemen aan dit project. Al heel snel krijgen zij het verlossende woord dat ze mee kunnen naar Zuid-Afrika. Dan staat er heel veel te doen. Papa, mama, opa, oma en kennissen en vrienden worden ingeschakeld want het komt niet zomaar aanwaaien. De leerlingen moeten zelf hun reis betalen en dat is niet niks. € 2.350 moeten zij bij elkaar zien te krijgen. Dat wordt dus heel wat vakken vullen, borden afwassen, krantjes rondbrengen en of opa en oma lief aankijken. Dat is nog maar de reis. Verder zullen zij zich inzetten om geld in te zamelen voor de diverse goede doelen.

De eerste inzamelingsactie is al direct eind november: boterletters verkopen voor sinterklaas en uiteraard gaat de opbrengst naar het goede doel. Dit was een voltreffer. De opbrengst was meer dan € 1.000. Zo dat is in de pocket. Maar dat was het begin. De tweede actie was op school. De open dag. Al jaren een succes op het jan Tinbergen College. Daar hebben onze leerlingen een aparte stand gekregen waarin de bezoekers van de open dag informatie konden krijgen over het project. Veel aanloop en ook daar werd geld opgehaald.

In het voorjaar krijgen de leerlingen een soort kennismakingsdag. Deze dag is bedoeld om het groepsgevoel te verstevigen. De leerlingen komen uit verschillende leerjaren en we moeten natuurlijk als één groep afreizen. Deze dag kwamen wat Afrikaanse rituelen aan bod (jambé) maar ook leren ballonvouwen wat daar in Afrika wel van pas komt met de kleine kinderen die we gaan vermaken. Een deel van de donatie gekregen van Stichting Steunfonds hebben we daar goed voor kunnen gebruiken. Deelnemers moeten goed voorbereid zijn als ze zo’n reis gaan maken. Teambuilding maar ook bewustwording is daarbij een belangrijk proces!

Voordat het zover is vinden er nog een aantal groepsbijeenkomsten plaats om het team nog steviger te maken. Dan begint het echte aftellen. Nog 3 … nog 2 … nog 1 dag. Eindelijk het vertrek. Na een lange voorbereiding begint dan uiteindelijk het project. Het programma zit compleet vol en onze leerlingen doen bijzondere indrukken op. Het begint met townshiptour voor de kennismaking. Daarna gaan de deelnemers bijna drie weken hard werken aan diverse projecten zoals:

  • Het bezoeken en mee werken op diverse kindercrèches, bezoeken van een primary school en daar de kindertjes les geven, sport en spel.
  • Het renoveren van een zeecontainer in een township met als doel dat de bewoners van de township daar in het vervolg eventueel bijles kunnen krijgen en het opslaan van sportspullen.
  • Het bezoeken van het Ithemba project wat inhoudt dat onze leerlingen daar meehelpen met het uitdelen van voedsel en andere hand en spandienst en het meehelpen van het renoveren van een keuken
  • Organiseren van een Valley market wat inhoudt dat er op deze markt eten verkocht waarvan de opbrengst gaat naar diverse goede doelen.
  • Het bijwonen van het Nelson Mandela Bay Got Talent show. Bij deze show was één van de deelnemers een danslerares die haar werk te danken heeft aan het project. Zeer trots deed zij met haar leerlingen hier aan mee.
  • Het bezoeken van een highschool waar onze leerlingen geheel in uniform aan rondliepen. Het bijzondere hiervan was dat deze uniformen aan het einde van de dag werden gedoneerd aan de school. Het mooie hiervan is dat iemand uit de township zo’n uniform kreeg wat weer inhoudt dat dit kind naar school mag en wat weer iets positiefs met zich meebrengt namelijk als je naar school gaat ben je verzekerd van een maaltijd.
  • Human Dignity Centre. Kinderen van diverse leeftijden lesgeven en de gehele dag vermaken middels spelletjes. Hierbij kwamen onze leerlingen tot de ontdekking dat je niet veel nodig hebt om kinderen eventjes gelukkig te maken
  • Bezoek aan Missionvale, een organisatie die zich inzet voor de arme mens. Daar hebben onze leerlingen Sister Ethel ontmoet, de grondlegster van deze foundation. Sister Ethel moeten wij zien als iemand met dezelfde gedachtegoed als moeder Theresa.
  • Meehelpen met de organisatie “Love Story”, een organisatie die zorgt voor de daklozen. Onze leerlingen heb daar twee dagen meegeholpen met voedsel te bereiden en die zij vervolgens ’s avonds zelf uit mochten gaan delen aan de daklozen.
  • Ook hebben onze leerlingen zwemles gegeven aan kinderen uit de township (later in het jaar hebben onze leerlingen te horen gekregen dat een aantal kinderen uit de township hun zwemdiploma hebben gehaald).
  • Het bijwonen van een kerkdienst wat heel veel indruk maakt.

Foto’s van onze verrichtingen en donaties zijn te zien op www.facebook.com/jtcforafrica

Kortom een intensief project. De drie weken waren om voordat we het wisten. Het afscheid was daarom ook moeilijk. Het geld dat opgehaald is en wat we van de stichting Steungeld mochten ontvangen, is onder andere naar bovenstaande projecten gegaan. De deelnemers hadden daarbij zeker inspraak in het bepalen hiervan. Zij zijn nu immers de ambassadeurs geworden van ontwikkelingswerk. Vooral het kopen van schooluniformen voor leerlingen, die op een wachtlijst stonden, zodat deze leerlingen naar school konden, maakte veel indruk! Zonder onderwijs is er helemaal geen toekomst voor de kinderen weg gelegd. En op school waren ze ook nog eens verzekerd van een warme maaltijd! Dankzij de donatie van Stichting Steungeld konden we dit realiseren!

Bij terugkomst hebben diverse ouders verteld dat hun kind zo verrijkt teruggekomen is. Het mes snijdt dus aan twee kanten: zoals we noemen een win-win situatie. De leerlingen hebben de indruk van hun leven gehad en hebben daar heel goed werk verricht.

 

Foto's

Bekijk andere projecten

cross