Weesp Chamber Music Festival 2024

Het Weesp Chamber Music Festival biedt iedereen - jong, oud, rijk of arm - de kans om hun muzikale talenten te ontdekken en kennis te maken met (klassieke) muziek. Mede dankzij financiële steun van Stichting Steunfonds waren de meeste jeugdactiviteiten vrij toegankelijk.

Klassieke muziek voor iedereen

Mede dankzij financiële steun van Stichting Steunfonds heeft Stichting Chamber Music Weesp ook dit jaar weer een succesvolle editie georganiseerd van het Weesp Chamber Music Festival. Tijdens dit feestelijke kamermuziekfestival kan iedereen - van jong tot oud - kennismaken met (klassieke) muziek. Naast acht schitterende concerten met topmusici zijn er (veelal gratis) muzikale activiteiten, zoals een familievoorstelling, een talentenkoor, lezingen over o.a. je brein en muziek, kunnen bezoekers muziekinstrumenten uitproberen en een speciale tentoonstelling bezoeken over het bouwen van violen. Voor de jongste bezoekers is in samenwerking met de basis- en middelbare scholen in Weesp een speciaal educatieproject opgezet.

Muziekeducatieprojecten voor alle leeftijden

Muziek met Peuters

Zelfs aan de allerkleinste bezoekers is tijdens het festival gedacht. Samen met papa, mama, opa, oma op een laagdrempelige, eenvoudige en speelse manier kennismaken met muziek. Zelf spelen met geluid, lekker zingen, trommelen, klappen en stampen. Niets is te gek!

Om alle kinderen de kans te bieden om kennis te maken met muziek, was de toegang geheel gratis. De kinderen kregen - ongeacht hun niveau - deskundige begeleiding van Janine Hoksbergen, docent aan de Gooische Muziekschool.

Kinderen die de slag te pakken hadden, konden onder begeleiding vrijblijvend allerlei mooie instrumenten uitproberen: van cello, gitaar, klarinet, piano, trompet tot viool.

Be Matthäus

Basisschoolleerlingen konden deelnemen aan een muzikale interactieve voorstelling die ze laat kennismaken met de alombekende passie-uitvoeringen. Tijdens de voorstelling wordt aandacht geschonken aan het thema ‘pesten’, wat pesten doet en hoeveel het teweeg brengt. En dit alles in combinatie met de ingetogen klanken van Bach’s Matthäus Passion.

Interactief concert voor middelbare scholen

De leerlingen van het Vechtstede College kregen de unieke kans om kennis te maken met Anatolische Turkse muziek van vroeger en nu onder leiding van Ali Çagar Erdogan. In een serie van zes sessies hebben de leerlingen niet-westerse slagwerkmuziek leren kennen en zich voorbereid op een eigen concert in de Van Houtenkerk.

Zelf ook een beroep doen op Stichting Steunfonds?

Check dan onze informatiepagina en ontdek of jouw project aansluit bij onze doelstelling. Hier vind je alle regels, criteria en voorwaarden om een aanvraag in te kunnen dienen. Let op: het indienen van een aanvraag geeft geen garantie op toekenning! Het bestuur bespreekt ieder kwartaal alle binnengekomen aanvragen en informeert indieners kort na de vergadering of de aanvraag is toegekend of afgewezen.

No ACF gallery field data found